tisdag 14 juni 2011

bergÅdalbana

Jag vill bara skrika rakt ut! Säga precis hur det är.
För första gången i hela mitt liv så har jag fått en förklaring på vad som är fel med mig själv. Men ändå så fortsätter allt detta "hyshande"?! Näe det är inte det jag behöver. Jag måste faktiskt kunna säga rakt ut precis som det är.
Börjar då människor snacka skit om en sanning som faktiskt är skadlig, så visst, gör det då. Ha inte dåligt samvete sen för att det kommer fram osanningar som ni själva skapat.

Jag gruvar mig till tusen för vad jag ska komma att skriva nu. Jag vet att jag kommer få frågor krig allt, men jag kan redan nu säga att jag vet lika lite som ni just nu. Det ända jag vet är hur jag mår/har mått, jag vet bara hur mitt eget beteende är. Säg inte att jag är dum för att jag skriver det här. Men detta är mitt sätt att få ventilera mina känslor och detta är mitt sätt att inte måste leva bakom ett ständigt påklistrat leende och få människor runt om att tro att allt är perfekt när det inte är det.

Jag har fått diagnosen Borderline. Jag har fått diagnosen posttraumatisk stress.
Två diagnoser som fick mig första gången jag hörde dom, bokstavligen, höll på att falla av stolen. Jag var förvirrad, arg, ledsen, jag skrek inombords och trodde inte det var sant! Men hur kunde jag känns så när jag inte ens visste vad det innebar?
Jag satt i veckor och läste och läste om mina diagnoser för att kanske förstå lite mer.
Bortom all förvirring, ledsam het och ilska så kände jag även en stor lättnad. Efter  10 år så ska jag ju faktiskt få hjälp. Dom gjorde en grundlig utredning på mig.
I höst så börjar jag en terapi som tydligen ska vara jätte bra. Har redan nu fått komma dit och prata. Aldrig har jag känt mig så redo som jag gör nu.

Så vad är Posttraumatisk Stress?
Posttraumatisk stress (ofta kallad endast vid sin förkortning PTSD) är en form av ångeststörning. En del människor utvecklar detta syndrom efter att de genomgått en traumatisk händelse. Det kan t.ex. vara frågan om trafikolyckor, brand, fysisk eller psykisk misshandel, sexualiserat våld, krig eller naturkatastrofer (som en tsunami eller en jordbävning).

Vad är Borderline? 

Borderline är en slags psykologisk personlighetsstörning som innebär långvarig känslomässig obalans, vilken gör att vardagliga sociala kontakter blir svåra att hantera.

Ordet ”borderline” kommer från engelskan och betyder gränslinje. En borderlineperson befinner sig i gränslandet mellan friskt och sjukt. Hon tolkar ofta allt som ”svart eller vitt.” Hon har svårt att uppleva nyanserade känslor, som till exempel ”kanske kunde inte mormor hjälpa mig idag men jag tycker mycket om henne i alla fall”. Personen har svårt att tygla sina känslor, vilket ofta leder till snabba humörväxlingar, impulsivt beteende och aggressivitet.

De drabbade beskriver att andra har svårt att sätta sig in i det känslomässiga kaoset inombords. Små obetydliga händelser kan leda till stort kaos. Som anhörig kan detta upplevas som en svårare ungdomskris, som inte går över.

Ofta agerar en person med borderline helt utan eftertanke och förstår inte följderna förrän efteråt. Ätstörningar är också vanliga, särskilt hos kvinnor. I allvarliga fall kan personen få annat självdestruktivt beteende med kroniska självmordstankar.


Ni behöver inte vara rädda för mig, jag är inget tvättäkta psykfall om ni tror det. Jag är bara en tjej som haft det tufft i många år och under alla dessa år bara "puttat" bort allt, och nu kommer det i fatt mig.
Någonstans så finns den där glada tjejen som jag alltid varit, men just nu så har jag mina sämre dagar och NU tänker jag ha dom och inte längre låtsas att allt är bra. Det kommer att bli bättre, för att jag själv vill det. Och då kan jag också!
Så var det med det, hoppas jag inte skrämt bort er och att ni någonstans kan se mig för den jag är.

Tack och hej.


2 kommentarer:

  1. Starkt skrivet! Det kommer att gå vägen min ängel, glöm inte hoppet och glöm inte att våga tro på dig själv, och jag finns vid din sida varenda steg du tar, stöd från ett psyko till ett annat. ;)
    Första steget är att "komma ut" med det, nu är det steget taget och nu fattas bara de sista och jag vet att du kommer att klara det, jag har kommit långt på min väg och jag kan med erfarenhet säga att det kommer att bli bättre.
    Älskar dig så mycket! //Din Lisa

    SvaraRadera
  2. Håller me Lisa starkt skrivet!!
    Att få en "diagnos" är inget fel, är ju bara bra för att få veta va de e man kämpar me =)
    Jag tycker du är stark som ha kämpat dej fram för att få den hjälp du behöver!!
    Du är en så underbar person glöm aldrig det, Underbar och älskad-av mej iaf!! =)
    Kram//Natta

    SvaraRadera